17 November 2021 I Operaterassen Stockholm

Influencer marketing - utmaningar och möjligheter

Sammanfattning av eventet

Emeet Stockholm hölls under hösten 2021 på Operaterassen i centrala Stockholm tillsammans med en mängd e-handlare och partners. Årets tema var Influencer Marketing – ett av e-handelns mest aktuella ämnen just nu. Det var en fullspäckad dag med spännande samtalsämnen och sessioner. På scen satt profiler inom influencer marketing-branschen och hade en väldigt intressant diskussion som modererades av Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel.se och Influens.se.

SEO-byrån Brath föreläser om Googles sökoptimering

Dagen började med mingel, frukost och en utbildande föreläsning från vår huvudsponsor Brath, som är specialister inom SEO och SEM. Aron från Brath berättade om hur Googles sökoptimering fungerade under 2021. Vikten av förtroendesignaler i en digital miljö diskuterades, inte bara för att behålla användarens uppmärksamhet, men också för att hemsidan ska rankas rätt av Google. Aron berättade även om hur Googles sökmotor fungerar och hur e-handlare kan säkerhetskälla sökvänlig information på deras sidor. Men också hur placering, tyngd och ordval kan spegla hemsidorna rakning av sökmotorn.

Sessioner - hjärtat av Emeet

Dagen fortsatte med sessionerna – e-handlarnas gruppdiskussioner och hjärtat av Emeet. Sessionerna bestäms utifrån vilka ämnen deltagarna väljer att sätta upp på den kända “Gridden”, där sätter e-handlarna upp ämnen som de vill diskutera med sina kollegor i branschen. Hela syftet med Gridden och sessionerna är att e-handlarna diskuterar utmaningar och byter erfarenhet med varandra. Teman som diskuterades var bland annat influencer marketing-strategier, liveshopping och engagemang i en digital miljö.

Emeet-panelen - Influencer marketing

Hur bygger företag framgångsrika kampanjer tillsammans med influencers och vad krävs för att influencer marketing på allvar ska bli en marknadsföringskanal att räkna med? Detta var temat på Emeet Stockholms paneldebatt. Fem aktuella aktörer inom ämnet hade bjudits in till debatten (se paneldeltagarna nedan) och det var en ljus bild som målades upp av branschen, men dess utmaningar klargjordes under den 60 minuter långa Emeet-panelen. Dock hade det behövts ännu mer tid – då det fanns så mycket mer att lyfta och diskutera. Det var med andra ord en riktigt intressant och givande paneldebatt. Läs mer om diskussionen på Ehandel.se →

Middag på Operaterassen

Efter en dag fylld med inspiration och ny erfarenheter avslutades dagen med en fantastisk middag och show på Operaterrassen. Komikern Jakob Öqvist bjöd på mycket glädje och det skrattades glatt kring borden på Operaterrassen. 

Partners Emeet 2022

Huvudpartner